۱۳۸۷ مرداد ۳, پنجشنبه

امریکایی آرام The Quiet American


نویسنده رمان : گراهام گرین Graham Greene

نویسنده فیلمنامه : کریستوفر همپتون Christopher Hampton

کارگردان : فیلیپ نویس Phillip Noyce

بازیگران :

مایکل کین Michael Caine . . . در نقش . . . تامس فاولر

برندن فریزر Brendan Fraser . . . در نقش . . . الدن پایل

دو تی های ین Do Thi Hai Yen . . . در نقش . . . فوئنگ

رید سربدیجا Rade Serbedzija . . . در نقش . . . بازرس ویگوت

محصول : 2002

کشور : امریکا ، آلمان ، استرالیا

زبان : انگلیسی ، فرانسوی ، ویتنامی

رده : درام ، مهیج ، رمانتیک ، جنگی

مدت : 101 دقیقه

نمایی از داستان : مثلث عشقی بین روزنامه نگار انگلیسی پنجاه ساله و امریکایی جوان ایده آلیست و دختر زیبای ویتنامی از یک سو و شعله های جنگی ناشی از دخالت های بیگانگان در ویتنام . . .

در حاشیه :

از کتاب نیوز :

امریکایی آرام رمانی از گراهام گرین (1904-1992)، نویسنده انگلیسی، که در 1955 انتشار یافت. نویسنده، در پی اقامت خود در مالزی و هندوچین، از مشاهدات خود به عنوان خبرنگار جنگی استفاده کرده، ضد امریکایی بودن خویش را در قالب اثری طنزآمیز، بیشتر شبیه مرد سوم تا رمانهای به صبغه مابعد طبیعی خود، ابراز می ­دارد. وی با طنزی مؤدبانه و سهولت بیانی درخشان، طرز فکر امریکایی را به محاکمه می­کشاند .

یک روزنامه ­نویس انگلیسی به نام فاولر ، که نقش نظاره­گر آسان ­­طلب و بی­غم را ایفا می­کند ؛ فوئنگ ، معشوقه زیبای ویتنامی وی که نه زیاده اهل معنی است و نه زیاده شهوی ؛ و آلدن پایل ، جوان امریکایی اهل بوستون که به میدان جنگ کشانیده شده است و رستگاری جهان را به پذیرش نهادهای شگفت دموکراسی امریکایی وابسته می­داند، چهره­های داستانی اصلی این رمان­اند . . . متن کامل

------------------------------------

از پایگاه حوزه :

نمایش فیلم آمریکایی آرام‏ در هانوی

برندان فریزر، بازیگر اول فیلم و دوتای‏های ین، هنر پیشه زن ویتنامی در جلسه گفتگو با دانشجویان مدرسه فیلم سازی هانوی شرکت کردند .

نسخه جدید فیلم آمریکایی آرام‏ که بر اساس داستانی به همین نام از گراهام گرین، نویسنده بریتانیایی ، تهیه شده در هانوی، پایتخت ویتنام ، به نمایش در آمده و با استقبال تماشاگران ویتنامی مواجه شده است .

ماجرای این فیلم در دهه 1950 و قبل از استقرار حکومت کمونیستی در ویتنام روی می‏دهد .

آمریکایی آرام‏ نخستین فیلم تهیه شده توسط شرکت‏های آمریکایی در هالیوود است که در ویتنام فیلمبرداری شده است .

به گفته خبرنگاران، مقامات ویتنامی به این دلیل به فیلم آمریکایی آرام‏ مجوز نمایش داده‏اند که آن را تصویری دقیق از درگیری آمریکا در ویتنام در سالیان پایان استعمار فرانسه بر این سرزمین تلقی می‏کنند .

قبل از تهیه این فیلم هم ، کتاب گراهام گرین برای چندین سال از جمله متون درسی برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه‏های ویتنام بود .

------------------------------------

از کاغذ بی خط :

آمریکایی آرام را گراهام گرین وقتی نوشت که به عنوان خبرنگار هفته نامه نیو پابلیک به هندوچین سفر کرده بود.خود گراهام گرین هم خبرنگار است.آمریکایی آرام در مورد دخالت های دولتهای غرب مخصوصا آمریکا در هندوچین و ویتنام است. این کتاب در مورد تنهایی آدمها، رویاهایشان ، نحوه زندگی و فکرشان هم هست.

لطفاً این کتاب 260 صفحه ای را با ترجمه عزت ا... فولادوند بخوانید .

قسمتی از کتاب :

. . . بیست متر پشت ساختمان ها در گودالی یک زن و یک پسر کوچک افتاده بودند . کاملا پیدا بود که هیچ یک زنده نیستند.بر پیشانی زن لخته ای خون دیده می شد . پسرک گفتی به خواب رفته بود . در حدود شش ساله به نظر می رسید . به حالت جنین در رحم زانو های استخوانی و لاغرش را روی سینه جمع کرده بود . ستوان سری تکان داد و گفت : بد شانسی آوردند . بعد خم شد و جنازه کودک را به پشت برگرداند. مدالی منقوش به شمایلی مذهبی بر گردن داشت . به خودم گفتم از این اسباب بازیها هم کاری ساخته نیست . اما زیر تنه کودک چیز دیگری هم بود . قرص نانی گاز زده . فکر کردم از جنگ متنفرم . . .

------------------------------------

از فانوس خیال :

سر مایکل کین که کمتر از دو سال پیش لقب "سر" را از ملکه بریتانیا دریافت کرد. در یک مصاحبه طولانی در یک برنامه کمدی شرکت کرده است. اینکه چقدر متواضع و خاکی و دوست داشتنی است، بماند. اما این هم جالب بود که امشب خیلی شبیه عباس کیارستمی شده بود. درست مثل اینکه عباس را در کیسه ی آرد فروبرده باشند و درآورده باشند.حتی عینکش هم سفید بود.
در این مصاحبه دارد درباره آخرین فیلمش آمریکایی آرام صحبت می کند که نوشته ی مرحوم گراهام گرین است و فکر می کنم که ترجمه فارسی اش توسط محمد علی سپانلو در سری خوارزمی انجام شده باشد. حالا که صحنه ای از فیلم را نشان می دهند می بینم مایکل کین دست کم در این صحنه شبیه استادم مرحوم گراهام گرین شده است. البته خود اینها گراهام را "گری یم" تلفظ می کنند که لابد حق هم با خودشان است.
پیش از این چند کتاب دیگر از گراهام گرین نیز فیلم شده که سناریوی برخی را هم خودش نوشته است. معروف ترین این فیلمها مرد سوم است. و یکی از قشنگ ترین شان که از نظر سینمایی به پای مرد سوم نمی رسد و اتفاقا همین مایکل کین در آن بازی داشت ، کنسول افتخاری بود.

------------------------------------

This Film on IMDB

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر