۱۳۸۷ تیر ۲۷, پنجشنبه

نتیجه اولین نظر خواهی در مورد mbcpersia

با توجه به عمر بیست و دو روزه این وبلاگ تعداد تقریبی هزار و هفتصد بازدید از آن صورت گرفته است و صد و چهل و نه نفر منت گذاشته و لطف نموده اند و در اولین نظر خواهی آن شرکت کرده اند که از این تعداد هشتاد و یک درصد معتقدند که ام بی سی پرشیا می تواند بر سینمای ایران و انتظارت و دیدگاههای مردم تاثیری مثبت بگذارد .

...

نظر خواهی دوم : دوبله یا زیرنویس

بیشک در آینده ای نزدیک در رسانه های مدرن می توان فیلم ها را با زبان و لهجه انتخابی و با صدا و لحن کاملا مشابه با صدای اصلی بازیگران دید و شنید ، اما در وضعیت فعلی من دوبله را برای فیلمهای بزبان بیگانه مکروه می دانم و سپاسگزار خواهم بود تا شما هم رای و نظر خود را در این باب بیان فرمایید .

اما چرا مکروه :

اول یک دختر خانم یا آقا پسر گل را در نظر بگیرید که لب و بینی و جاهای دیگری از بدن خود را به دست جراح بسپارد و به درجه ای از زیبایی که در جامعه مطلوب است برسد اما در نهایت او به شخص دیگری تبدیل شده ، گیریم زیباتر اما مصنوعی .

دوم ترانه یا آوازی را که در زبان دیگری محبوب شده ، بدهید به خوش صدا ترین فرد ، تا به زبان شما آنرا باز سازی کند ، نتیجه شاید بهتر از اصل کار در آید اما ، اصل نیست .

سوم فیلمی به زبان انگلیسی را اگر بهترین و حرفه ای ترین گروه با بودجه و وقت کافی به زبان فارسی برگردانند ، نتیجه کار اگر چه زیبا و عامه پسند باشد ولی فاقد اصالت و لطافت اصل کار خواهد شد .

رسیدیم به دوراهی سلیقه ، من طبیعت را دوست دارم و اصالت را ، و زیبایی درونی را ترجیح می دهم بر برونی ، اما رای شما را هر چه که باشد محترم می شمارم .

دوبله از جهت دیگر گزینه مناسبی برای بیسواد ها و کم سواد هاست ، اما این را دلیلی بر تایید آن نمی دانم ، بر عکس باید با تمام قوا و از همین لحظه - که بسیار دیر هم است - امکانات و عوامل لازم را برای رسیدن به درجات نهایی دانش و آموزش برای همه مردم فراهم کرد و باشد روزی که هرکس با دانستن چند زبان نه به زیر نویس محتاج باشد و نه به دوبله .

۳ نظر:

  1. لطفا لطفا لطفا لطفا از دوبله كردن فيلم ها اكيدا خودداري كنيد چون واقعا صدا و لحن بيان دوبلور ها اصلا از نظر بيننده باشعور قابل پذيرش نيست و واقعا همان بلايي را سر اين شبكه ها مي اورد كه سر شبكه هاي فارسي ايران امده و مخاطبانش را از دست داده است.

    پاسخحذف
  2. خواهش مي كنم اين قدر فركانس شبكه را تغيير ندهيد واقعا براي بعضي ها دشوار است يا لااقل در همان فركانس قبلي هم امكان مشاهده وجود داشته باشد.
    دركل من بيننده هميشگي اين شبكه خوب هستم و خيلي متشكرم

    پاسخحذف