۱۳۸۷ مرداد ۱۱, جمعه

ام بی سی پرشیا در ميزگرد كارشناسي راديو

از خبرگزاري دانشجويان ايران :

پشت پرده‌ي «ام‌بي‌سي فارسي» درميزگرد كارشناسي راديو/‌١

راديو گفت ‌وگو در حالي كه شبكه‌ي ماهواره‌يي MBC بازيرنويس فارسي پخش فيلم‌هاي هاليوودي را آغاز كرده است در يك ميزگرد كارشناسي به تبعات حضور چنين كانالي و اهداف اين اقدام پرداخته است . . .

عطاءالله ابطحي ( مدرس دانشگاه و رسانه ‌نگار) با بيان اين ‌كه در آن سال‌ها در رسانه‌هاي جهان عرب به جز كشور مصر، رسانه‌اي به اين شكل وجود نداشت، اظهار كرد : بعد از تاسيس الجزيره كه مي‌توان گفت شبكه‌ي اول رسانه‌ي جهان عرب بود ، به فاصله نه چندان زيادي ، «العربيه» شكل مي‌گيرد ، يعني ام.‌بي.سی از حالت سرگرمي صرف خارج شده و وارد فاز خبري مي ‌شود كه معتقدم دراين زمينه درحد خودش قدرتمند عمل مي ‌كند . . .

رها خرازي آذر ( مدرس دانشگاه و محقق ارتباطات استراتژيك( تصريح كرد : مي ‌توان گفت ام.بي‌.سي با چهار شبكه‌ي مشخص خودش 2 و 4 و اكشن و حالا نيز پرشيا ، كانالي را براي محتواي آمريكايي فراهم آورده است ، بايد به اين نكته دقت كرد كه زمينه‌ها از سوي اعراب فراهم شده است، ولي محتوا، محتواي آمريكايي است . . .

كارشناس- مجري اين برنامه ، مازيار ناظمي ، از ابطحي كارشناس برنامه پرسيد به نظر شما MBC پرشيا چقدر توانسته است درميان خانواده‌هاي ايراني جايگاه پيدا كند؟ كه وي در پاسخ گفت MBC2 : يكي از مجموع هشت شبكه‌ي ام.بي.سي است وقتي راه‌اندازي شد 24 ساعت جهان عرب را در اختيار هاليوود قرار داد. اين براي جذب مجبوبيت در خاورميانه و جاهاي ديگر كافي نبود؟

وي ادامه داد : تعداد زيادي سايت و وبلاگ وجود دارد كه برنامه‌هاي ام.‌بي.سي ها را مدام مي‌نويسند (به فارسي) حتي زماني كه بخش فارسي نداشت و حتي زيرنویسي فارسي هم وجود نداشت ، اين خيلي جالب است ، وقتي يك ام.بي‌.سي در اينترنت جست‌ وجو مي‌كنيم حدود دوميليون و 450 هزار مورد بالا مي‌آيد . . .

اين كارشناس رسانه با اشاره به ‌اين ‌كه MBC درسال 2007 ان‌.بي‌.سي «اكشن» را اضافه كرد كه در يك كلمه خشونت، خشونت و خشونت است و چاشني خشونت نيز سكس و صحنه‌هاي غيراخلاقي است ، گفت: شبكه‌يي كه اين همه برنامه غيراخلاقي دارد چگونه است كه به فكر ما (ايراني‌ها) افتاده است ؛ از سوي ديگر حس من به عنوان يك كارشناس و كسي كه تقريبا برنامه‌هاي اين شبكه را دنبال مي‌كند اين است كه MBC اكشن قرار بود تغيير فرهنگ ايجاد كند. يعني يك فضاي فرهنگي خاص ايجاد شود، مردم بي‌حيا شوند و حرمت‌ها شكسته شود، اگر شما ده دقيقه يكي از كانال‌هاي آن را نگاه كنيد متوجه مي‌شويد فضايي كه در اين فيلم‌ها هست در جهان اسلام نيست و حالا قرار است اين فرهنگ به زبان فارسي و جهان اسلام منتقل شود !

وي ادامه داد: «العربيه» از دوسال پيش خيلي عليه ايران خشن نبود، بعد از جنگ 33 روزه و درگيري‌هايي كه ميان حزب‌الله و ديگر گروه‌ها رخ داد «العربيه» مثل يك شبكه‌ي حزبي سه ‌دهه قبل رفتار مي‌كرد و هرآن چه كه مي ‌توانست از يكسال گذشته عليه ايران پخش كرد چنان چه در برنامه‌اي تماما احكام شيعه را به مسخره مي‌گرفت . . .

خرازي آذر نيز در بررسي جنبه امنيتي و ديپلماتيك شبكه‌ي ام.‌بي.سي پرشيا گفت: اگر به تاسيس ‌كننده‌ي اين شبكه نگاه كنيم مي‌بينيم كه از تجار سعودي است ؛ يعني جزو خاندان سلطنتي است كه دراين صورت جزو حكمرانان سياسي نيز هست. بنابراين مي ‌شود گفت كه غيراز منافع تجاري كه هنوز براي ام.‌بي.سي فارسي اتفاق نيفتاده است منافع سياسي بسيار بيشتر درساخت اين شبكه‌ اهميت داشته است . . .

خرازي آذر درباره‌ي محتوا و انتخاب فيلم‌ها در شبكه‌ي ام.بي‌.سي فارسي گفت: يك تيم عرب نمي‌تواند فيلم‌ها را انتخاب كند ؛ به عقيده من اعراب ، آمريكايي‌ها و بخشي از تجار فارسي ‌زبان دراين زمينه حضور دارند ، با تحليل سطحي شبكه‌ مي‌توان فهميد كه تبليغات بازرگاني آن را ايرانياني كه خارج از كشور كانال دارند تامين مي‌كنند ولي انتخاب فيلم برعهده‌ي آمريكا و اعراب است و از ايراني‌ها چندان نظرخواهي نمي‌شود . . .

ناظمي ادامه داد : برخلاف حدود سي ‌شبكه فارسي ‌زبان اپوزيسيون ايراني در خارج از كشور كه تقريبا خنثي و كم ‌بيننده هستند، حدس من اين است كه اين شبكه خيلي پربيننده خواهد بود چون پخش فيلم را انتخاب كرده است. . .

متن کامل

۲ نظر:

  1. با درود به دوست وب نویس و خوانندگان محترم این وب نوشت،

    فرهنگ سازان نظام جمهوری اسلامی فراموش کرده اند که شعار آن ها در سرآغاز بنیانشان، نه شرقی، نه غربی بوده است! آن ها جهان را دست کم گرفته اند و فعالیت های بشری و سازنده ی آن را نادیده می گیرند. صدا و سیمای نظام جمهوری اسلامی، به شعور ایرانیان جهان توهین کرده و سعی می کند فعالیت های دانشی، فرهنگی و بشر دوستانه ی جهان را ضد ایرانی بنامد! ساختار یک شبکه ی شبانه روزی سینمایی که با نام Persia توام است هرگز نمی تواند ضد ایرانی باشد چرا که ایرانیان، فرهنگ جهانی را دوست دارند و در توسعه ی آن مشارکت می کنند. خارج از مسائل سیاسی، فرهنگ سازان نظام جمهوری اسلامی، یک گروه متعصب و بنیادگرا هستند که به شدت از هر گونه فرهنگی به غیر از آنچه که خود منتشر می کنند، در هراسند. آن ها اغلب از فرهنگ ایرانی بیزارند و تنها فرهنگ یک گروه متعصب و تندرو را منتشر می کنند. آنچه که در قالب سری های تلویزیونی، از شبکه های متعلق به نظام جمهوری اسلامی پخش می شوند، نمایشی از انسان هایی است که اسیر فرهنگ سطحی نگر آن هستند؛ زنی که مرتب در حال فریاد زدن و غرو لوند کردن است. مردی که با همسر خود مثل قرون وسطایی ها رفتار می کند، خواهری که مرتب از برادر خود شکایت می کند و جامعه ای پر از دعوا و ... آمار نشان می دهد که مخاطب این شبکه ها نیز همین افراد هستند!!

    بهتر است ایرانیان فرهیخته، خود به قضاوت بنشینند!!

    با سپاس فراوان، وب پدر.
    http://DOWR.wordpress.com

    پاسخحذف
  2. سلام نوكرم.خسته نباشيد
    يه فيلم حدودا چند و قت پيش پخش كردين به نام notebook من يه نسخه از اين فيلم را مي خواهم اگه مي شه يه بار ديگه هم پخشش كنيد

    پاسخحذف