۱۳۸۹ شهریور ۵, جمعه

وهم

 همانطور که می‌دانید کانال تلویزیونی iFILM  "قناة الأفلام والمُسلسلات الإیرانیة" که می‌توانید فرکانس های پخش آنرا در سایتش ifilmtv.ir بیابید بزودی پخش فیلم‌های ساخت داخل را به زبان عربی برای عرب زبانان سراسر گیتی آغاز می‌کند.
به نقل از این سایت، هدف این شبکه با توجه به اهمیّت ویژه سلامت اخلاقی در ایران و نگرانی مخاطبان مسلمان و خانواده های آنها از برنامه های نمایشی و سرگرم کننده غربی آلوده به سـ‌‌ـکـ‌ـس و خشونت شبکه iFILM (فیلم و سریال عربی) از یک سو و داشتن پشتوانه غنی آثار هنری ایرانی از سوی دیگر، با رویکرد آشنا نمودن جامعهٔ سیصد میلیونی عرب زبانان دنیا با تاریخ و هنر غنی ایران زمین، پخش برنامه های آموزنده است تا ضمن ارائه تصویر حقیقی از ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی ایران، دوستی و محبت بین ایرانیان و عرب زبانان دنیا را تقویت کند.
البته تا آنجایی که طوطیان شکر شکن روایت کرده اند نه سایت این کانال در بلاد عرب فیـ‌‌ـلـ‌ـتر شده و نه پارازیتی روی این کانال پخش می‌شود، ظاهرا باب رقابت آن طرفها میمون است و مفتوح و این سو مشئوم و مسدود.

این مقدمه را داشته باشید تا برویم سر اصل مطلب:
به همان زودی و هم زمان قرار است شبکهٔ‌ ام بی سی (شبکه ضد شیعه، ضد اسلام، ضد تمدن ایرانی) یکی از مجموعه های تلویزیونی ایرانی -دراما الإيرانية: الوهم- را با دوبله عربی پخش کند.
 الوهم
 لأول مرة على mbc1... مسلسل إيراني مدبلج إلى العربية
 این الوهم همان مجموعه اغما است با کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی علیرضا افخمی و بازیگرانی چون امین تارخ، شیرین بینا، لعیا زنگنه، ایرج نوذری، ناصر ممدوح، عبدالرضا اکبری، حامد کمیلی، لادن طباطبائی...
یادتان باشد درگذشته ای نه چندان دور، تبلیغات سفارشی دولت ایران در جذب توریست در این شبکه تلویزیونی پخش می‌شد، اما نوع اخباری که از کانال خبری ماهواره ای العربیة وابسته به این شبکه پخش می‌شد، چندان به مذاق دولتمردان ایرانی خوش نیامد و این موضوع نه تنها باعث قطع این آگهی‌ها شد، سبب گشت تا کانال جدیدشان ام بی سی پرشیا که چشم به بازار ایران دوخته بود و برنامه هایی نیز برای استفاده از دوبلورهای ایرانی و پخش فیلم و سریال‌های ایرانی و سرمایه گذاری در سر داشت، دستش کوتاه شود و  فیـ‌ـلـ ــتر شدن سایتشان هم قوز بالای قوز.
درسی که مدیران این شبکه حتما گرفتند از این موضوع، این بود که تاجر خوب باید سیاست بداند، اما کاری به سیاست نداشته باشد.
خرید و پخش سریال وهم گام جدیدی است که شاید بتواند ام بی سی پرشیا را از اغما بیرون بکشد، باید منتظر ماند و دید.


درحاشیه:
در حاشیه باید گفت پارازیته شدن و فـــ‌یلتــ‌ر فارسی1  حکایت دیگری دارد، بیچاره ها، هم سیاست بلدند، هم خوب دم می‌جنبانند، مشکلشان فقط این است دل زنان ایرونی را برده اند و با اون یه قل، دو قل بازی می‌کنند و خوب... اینوری‌ها را که می‌شناسید، خیلی غیرتی اند...

 و یک خبر تازه:
از سرگیری فعالیت العربیه در تهران
به گزارش عصر ایران ، اخیرا ارتباطاتی میان شبکه العربیه و مقامات ایرانی برقرار شده و طرف ایرانی نیز آمادگی خود را برای موافقت با بازگشایی دفتر خبری این شبکه در تهران اعلام کرده است...
این شبکه جزئی از مجموعه ای رسانه ای ام بی سی عربستان سعودی است.